Os sambas (im)possíveis em tempos de pandemia: cartografando as experiências

Ana Schilke

Lauane Baroncelli Nunes

Vivian Padial Leão

Resumo

Inspiradas pela perspectiva cartográfica e pelo samba como campo de resistência e re-existência, o texto analisa o processo de composição do trabalho pedagógico em espaços hospitalares brasileiros no contexto pandêmico. Elegemos o samba para costurar nosso texto com seus bordados e, por sua arte dos desvios, fomos nos fazendo, também, artistas da criação no precário, movidas pela ideia/desejo/sonho de reativar a força coletiva de criação e criar linhas de fuga para os desafios da educação no hospital tão esgarçada pela pandemia. Os dispositivos que nos ajudaram a fazer essas experiências emergirem foram: um questionário online utilizado como motivo para ‘abrir as rodas’ e as rodas de conversas virtuais onde pudemos contar/cantar nossos/novos carnavais.

Palavras-chave: educação; hospital; pandemia.

The (im)possible sambas in times of a pandemic: mapping the pedagogical experiences lived in a hospital environment

Abstract

Inspired by the cartographic perspective and by samba as a field of resistance and re-existence, the text analyzes processes of composition of pedagogical work in Brazilian hospital spaces in the pandemic context. We chose samba to sew our text with its embroidery and, through its art of deviations, we could, yet, forge ourselves as artists of creation in the precarious. Thus, we were moved by the idea/desire/dream of reactivating the collective force of creation, producing, by this movement, ‘lines of flight’ within the challenges of education in the hospital’s field, which has been so torn apart by the pandemic’s political and institutional effects. The devices that helped us to make these possibilities and experiences to emerge were: an online questionnaire used as a means of ‘opening the circle’ and virtual chatting circles through which we could tell/sing about our/new carnivals.

Key-words: education; hospital; pandemic.

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